19-08-11

Mgr. Bonny : 'Geloof kan niet standhouden zonder wortels'

johan bonny wjd.jpgMADRID (KerkNet) – Donderdag 18 augustus belichtte mgr. Bonny, bisschop van Antwerpen, in zijn catechese het tweede deel van het WJD-thema ‘Stevig geworteld in het geloof’. Mgr. De Kesel gaf een catechese over geloven. De Antwerpse bisschop voegde nu toe dat geen enkel geloof stand houdt zonder wortels, zonder door het doopsel en het vormsel geplant te zijn in de goede grond van het evangelie. Dat wil zeggen dat gelovigen steeds moeten groeien in het leren kennen van Jezus. Dat vraagt tijd. 


Mgr. Bonny verwees naar een wilde kastanjeboom, die vrienden van hem plantten bij hun nieuwe huis, nu zo’n 35 jaar geleden. “Die boom groeide elk jaar door tot hij het familiale trefpunt werd, doorheen alle seizoenen. In de lente heeft deze boom prachtige grote bloesem. In de zomer is hij trefplek voor het houden van een barbecue of een siësta, voor wie al een beetje ouder wordt. In de herfst toont de boom prachtige spinnenwebben en in de winter zijn de takken prachtig wanneer ze getooid zijn met een laagje sneeuw. In elk seizoen staat die boom er, helemaal. En ik heb me laten vertellen dat de wortels van die boom even breed zijn als de kruin. Er is dus een flink stuk van de boom, dat we niet zien. En ook dat stuk is meegegroeid met de boom, die de levenskracht krijgt dankzij de wortels en die stevig rechtop kan staan, dankzij het wortelstelsel.” Een boom die groot wordt, gaat vruchten dragen. Paus Joannes Paulus II parafraserend riep mgr. Bonny jongeren op: “Wees niet bang christen te zijn. Groei uit tot een mens die er staat, een christen met een sterke stam, diepe wortels en een mooi assortiment vruchten.” 

Maar, bomen zijn bomen en mensen zijn mensen. In het evangelie ontmoeten we een boom van een christen: Petrus. Hij was een boom van een vent, een boom van een visser en een boom van een apostel. Maar de bisschop verwees naar het bezoek van de Antwerpse pelgrims tijdens hun voorprogramma aan de Sagrada Famiglia van Gaudi. “Vooraan in het portaal dat het lijdensverhaal van Jezus toont, zit een Petrus met het hoofd in zijn handen. Hij is geen boom meer. Hij piekert. En ieder die de kerk binnenwil, moet onder dat beeld door. Twee andere beelden vallen ook op. Enerzijds de haan op de muur en enkele giechelende meisjes en anderzijds een beeld van Jezus vastgebonden aan een pilaar. Je ziet zo Petrus vraag: wat is hier eigenlijk aan de hand? Hoe kan dit nu met mij gebeuren? Hoe is het mogelijk dat ik zeg: “Ik ken hem niet!” En wie is die Jezus precies. Wie is die Jezus waaraan ik mijn hart heb verpand en ik nu laat vallen?” De bisschop besluit: “De Petrus die zo is afgebeeld is een ontworteld man.” 

Ook dat beeld van Petrus moeten we meenemen, tijdens deze catechese voor jonge mensen die al wat flinke stappen in het leven hebben gezet. Door dit volledigere beeld van Petrus, komt hij ons niet alleen maar dichterbij als een stoere boom, maar ook als iemand die bang is en een klein hartje heeft. Wij kennen ook tijden waarin de groei van de boom precies helemaal is platgevallen, het geloof precies weg is. “Petrus heeft een paar dagen zitten wachten en worstelen. Tot Jezus na Pasen weer bij hem kwam, om hem terug op zijn wortels te zetten. De bisschop besluit: “Eigenlijk kan je, om deze catechese te onthouden, volstaan met het opschrijven van één letter. En dat is de letter ‘s’. Dan krijg je: “Geworteld in Christus – Geworsteld in Christus”. Zonder die ‘s’, zonder worstelen met Christus geraak je niet uit. Het is zoeken naar een antwoord op de vraag: hou je van mij? En naar een antwoord op de opdracht: zorg voor mijn mensen.

(foto IJD)

De commentaren zijn gesloten.